De coronacrisis heeft gezorgd voor een flinke stijging van het aantal online aankopen. Zo zijn volgens het onderzoeksbureau ‘Thuiswinkel markt monitor’ de Nederlandse online consumentenbestedingen in het tweede kwartaal van 2020 gestegen met 12% naar een totaal van € 6,36 miljard. Daarnaast zullen een aantal groeifactoren zoals black friday, cyber monday, Sinterklaas, kerst en oud en nieuw zorgen voor een verdere stijging van online aankopen. Webshops zoals Coolblue en bol.com zullen waarschijnlijk sterk inzetten op online promotie. Hierdoor staat het MKB voor een belangrijke vraag: hoe kun je als webwinkelier concurreren tussen deze online giganten?
E-commerce speelt, zeker nu, een vitale rol in de Nederlandse economie. Doordat veel mensen door de Corona-regels thuis moeten blijven richten mensen zich tot webwinkels voor hun Sinterklaas- en Kerstaankopen. Dit resulteert zich in nieuwe online kopers, zoals bijvoorbeeld ouderen die hun boodschappen nu online bestellen in plaats van dat ze naar de lokale winkel gaan, en een hoger besteed bedrag per koper (thuiswinkel markt monitor, 2020). Om in te spelen op deze ontwikkeling zullen webwinkeliers zich komende maanden dus moeten focussen en investeren op online zichtbaarheid.
Hiervoor is van belang dat de website instellingen in orde zijn zodat de website zo hoog mogelijk wordt geplaatst in zoekmachines. Naast websitetechniek is autoriteit en content belangrijk: zorg ervoor dat je wordt gezien als expert in een nichemarkt. Linkbuilding en blogging zijn veelgebruikte instrumenten hiervoor.
Naast search engine optimalisation (SEO) is het betaald vindbaar zijn een goede oplossing voor de korte termijn. Adverteren in bijvoorbeeld social media en Google zorgt er voor dat je in korte tijd veel mensen kunt bereiken. Het is echter de combinatie van SEO en SEA die ervoor zorgt dat je als bedrijf goed zichtbaar bent en zorgt voor het effectief bereiken van de doelgroep.